miercuri, 17 noiembrie 2021
Dragos
Co-Owner PixQuality / Manager Departament Graphic Design / Specialist Certificat în Competențe Antreprenoriale
Anul 2021 a dat startul unui nou trend în afaceri, arta digitală. Aceste bunuri digitale nu există fizic, dar totuși colecționarii pasionați sunt gata să plătească milioane de dolari pentru ele. Miliardarul american Mark Cuban, rapperul Snoop Dogg sau fondatorul Twitter, Jack Dorsey, sunt cei care au deschis calea pentru business-ul cu NFT-uri. Ba chiar și artiștii din România analizează îndeaproape acest nou trend și i se alătură. Faimoasa cântăreață Delia, de exemplu, a vândut propriul NFT pentru suma de x dolari.
Inițialele NFT vin de la non-fungible token. Token-ul este o cheie virtuală unică cu care un cumpărător poate accesa NFT-ul cumpărat, și care îi dă drepturi de proprietate acestuia asupra deținerii NFT-ului respectiv.
Caracterul non-fungibil presupune că token-urile nu pot fi falsificate. Aceste caracteristici fac din NFT-uri bunuri digitale unice, iar asta se pare că trezește interesul colecționarilor din toată lumea.
NFT-urile nu există fizic, palpabil. Ele se găsesc doar sub formă virtuală pe platforme blockchain. De exemplu, fondatorul rețelei Twitter, Jack Dorsey, și-a scos la licitație primul mesaj postat vreodată pe rețeaua sa socială, iar cineva a plătit aproape 3 milioane de dolari pe el. Ulterior, postarea de pe Twitter a fost scoasă la licitație sub formă de NFT pe blockchain-ul Ethereum. Licitația a fost organizată pe platforma Valuables by Cent.
Operele de artă tradiţionale, cum ar fi picturile, sunt valoroase pentru că sunt unice. Totuși, fişierele digitale pot fi copiate cu uşurinţă şi la nesfârşit. Când vorbim despre NFT-uri, opera de artă digitală poate fi „tokenizată” pentru a crea un certificat digital de proprietate care poate fi cumpărat şi vândut. La fel ca în cazul criptomonedelor există o înregistrare despre cine deţine certificatul digital într-un registru comun cunoscut sub numele de blockchain. Înregistrările nu pot fi falsificate deoarece acest registru este protejat de mii de computere din întreaga lume. NFT-urile pot conţine ”smart contracts” care aduc artistului o cotă parte a oricărei vânzări viitoare a artei lui digitale.
Nimic.
Milioane de oameni au văzut lucrarea lui Beeple, un JPEG, care s-a vândut cu 69 de milioane de dolari, imagine care a fost copiată şi distribuită de nenumărate ori. În multe cazuri artistul păstrează drepturile de autor asupra operei, astfel încât să poată continua să producă şi să vândă copii. Totuși, cumpărătorul NFT-ului deţine un „simbol”, un certificat digital, care dovedeşte că el deţine lucrarea „originală”.
NFT-urile se pot achiziționa doar virtual de pe marketplace-uri speciale. Printre cele mai populare magazine virtuale se numără OpenSea, Mintable şi Rarible.
Totodată, trebuie creat și un portofel digital pentru a achiziţiona sau pentru a stoca NFT-uri. CNN a atras atenţia asupra comisioanelor care pot interveni în acest tip de tranzacții. Unele marketplace-uri percep un aşa numit comision de „gaz”, care reprezintă ”energia” necesară pentru a finaliza tranzacţia pe blockchain. Este un proces similar cu achiziţia de criptomonede. Printre comisioane mai pot fi incluse costurile percepute la achiziţia de ethereum, în contextul în care aceasta este cea mai utilizată monedă digitală la achiziţia de NFT-uri.
miercuri, 17 noiembrie 2021
Noi, cei de la PixQuality, suntem patetici.
Beatrice
Citeste mai mult
joi, 6 ianuarie 2022
STAKING SI PROOF OF STAKE: CE ESTE SI CUM FUNCTIONEAZA
Dragos
Citeste mai mult
miercuri, 17 noiembrie 2021
Tu îl cunoști pe omul Vlăduț din spatele concurentului Vlăduț de la Chefi la Cuțite?
Dragos
Citeste mai mult